Saturday, February 15, 2014

Lecithin - kelebihan dan kepentingan

Lecithin Shaklee: Kelebihan dan Kepentingannya

Lecithin iaitu phospholipids iaitu lemak yang terdapat dalam setiap sel badan kita. Jika phospholipids hadir tetapi tidak mencukupi dalam membran sel badan, membran akan hilang keupayaan untuk menguatkan dan melindungi sel-sel.

Lecithin tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan kita tetapi ia adalah keperluan badan kita. So kita perlu memastikan lecithin diambil dalam setiap diet pemakanan kita. Antaranya terdapat dalam kuning telur, jagung dan kacang soya. Kacang soya mengandungi lecithin yang paling tinggi. Sebab itu, Shaklee mengekstrak kacang soya non-GMO untuk dijadikan Lecithin Shaklee.

Kandungan Lecithin Shaklee:

1. Choline – termasuk dalam kumpulan B compleks dan ia adalah lipotropic (pengemulsi lemak). Choline perlu ada bersama inositol untuk membentuk lecithin dan bertindakbalas dengan lemak dan kolesterol.

2. Inositol – juga termasuk dalam kumpulan B compleks yang larut air. Penting untuk memastikan sel-sel otak sihat. Nasihat daripada Earl Mindell (New Vitamin Bible) iaitu untuk peminat kopi disarankan ambil inositol, choline dan Vitamin  E.

3. Asid Linoleik-  merupakan dalam kumpulan asid lemak yang mana penting dalam diet pemakanan kita. 
Lecithin Shaklee: Kelebihan dan Kepentingannya

Kepentingan Lecithin

Biasanya Lecithin sangat berkait rapat dengan sistem pelansingan iaitu bertindak sebagai pengemulsi lemak (memecah lemak). Tapi sebenarnya kepentingan Lecithin sangat banyak. 

1. Pengemulsi Lemak
  • Adalah pengemulsi semulajadi iaitu bertindak sebagai detergent ke atas lemak-lemak dengan  memastikan lemak-lemak terapung dalam saluran darah dan tidak melekat pada dinding membran.
  • Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).
  • Membantu kawal paras triglycerides.
  • Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol
2. Fungsi Otak
  • Lecithin adalah makanan untuk otak dan saraf kita. Ia penting untuk pembangunan sistem otak iaitu penting penghantran impuls saraf ke dalam otak dan memainkan peranan dalam neurotransmitter yang mengawal ingatan jangka pendek
  • Membantu untuk mengurangkan dan mencegah penuaan dan penyakit Alzheimer
3. Untuk warga tua
Bertindak sebagai pelincir  kepada sendi dan penyembuhan tisu pankreas dan buah pinggang serta lapisan usus yang kebiasaan dialami oleh orang yang meningkat umur. 

4. Penghadaman
Lecithin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil bile daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman yang mana memudahkan proses penyerapan untuk vitamin A, D, E dan K

5. Untuk Sel
Memain peranan utama dalam penyerapan nutrisi dalam dalam aliran darah kita. Jika Lecithin tidak semakin berkurangan tidak mencukupi menyebabkan selaput darah kita mengeras dan aliran darah tidak lancar. 



6. Kardiovascular (Sistem Jantung)
Fungsi utama lecithin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.

Pengambilan Lecithin secara konsisten boleh menjadikan kulit kita lembut (mencegah daripada ekzema), mengurangkan gejala PMS, gangguan haid dan menopaus.

Lecithin Shaklee: Kelebihan dan Kepentingannya

Your trusted Shaklee Independent Distributor
Salina Ahmat
SID: 1099806
Mobile: 017-3660536 (Call/SMS/Wsap)
Email: salina.ahmat@gmail.com
FB Page: boutiquetravaganza

No comments:

Post a Comment